Jeżeli potrzebujemy dodatkowych pieniędzy na remont, zakup sprzętu, wyjazd – czy cokolwiek innego, zazwyczaj wysyłamy zgłoszenie, następnie czekamy na telefon od bankowego doradcy, ponieważ chcemy wziąć kredyt gotówkowy. Co wówczas wybieramy Bank, który oddzwoni do nas jako pierwszy? Bank, który skusi nas niższym oprocentowaniem, czy może bank, który nie wymaga sterty dokumentów? Odpowiedź n te pytania nigdy nie jest jednoznaczna i warto zapoznać się dokładnie z ofertą kredytową i dopiero wówczas podjąć ostateczną decyzję.
Rozmowa z konsultantem – o co zapyta i o co my powinniśmy zapytać?
• Źródło uzyskiwania dochodów. Będą potrzebne nam wówczas dane firmy – adres, NIP, REGON, telefon. Pamiętajmy, że nie wszystkie banki umożliwiają konsultantom samodzielne sprawdzenie tych danych w CEIDG, a zatem na wszelki wypadek miejmy przy sobie wizytówkę. To zdecydowanie przyspieszy proces kredytowy.
• Dane z dowodu osobistego. Musimy znać datę wydania i ważności, następnie serię i numer dowodu, bo dokument zostanie zweryfikowany później.
• Wysokość dochodów – najczęściej wystarczy tylko nasza deklaracja.
• Twoje miesięczne wydatki. W zależności od banku możemy zostać zapytani wyłącznie o swoje wydatki lub o wydatki gospodarstwa domowego.
• Niezaleganie z ZUS, US czy wobec innych instytucji – jeśli prowadzisz działalność gospodarczą.
• Zobowiązania. Niektóre banki mogą zapytać nas o datę zawarcia i spłaty kredytu mieszkaniowego.
• Zgodę na przetwarzanie danych do celów marketingowych. Ta zgoda nie może być wymagana – jeśli więc nie chcemy otrzymywać korespondencji marketingowej, możemy odmówić.
• Zgodę na weryfikację w BIK. W większości banków weryfikacja zostanie przeprowadzona już w trakcie rozmowy.
• Zgodę na weryfikację w bazach BIG.
Rozmowa z konsultantem trwa dość długo dlatego miejmy w zapasie kilkadziesiąt minut, które będziesz mógł mu poświecić. Dzięki odpowiedziom na zadane pytania poznamy wstępną decyzję kredytową.
Nie zapomnij zapytać również o:
• Całkowity koszt kredytu. Nie sugeruj się tylko oprocentowaniem. • Ubezpieczenie. W niektórych bankach jest wymagane, w niektórych… dosprzedawane. Zapytaj o wysokość raty z ubezpieczeniem i bez.
• Możliwość i ewentualny koszt wcześniejszej spłaty kredytu.
• Proces i wymagane dokumenty. Jeśli zostaniemy skierowani do placówki bankowej, zapytajmy o dokumenty, które powinniśmy ze sobą wziąć.